Najveće istraživanje katolika u SAD-u ikada provedeno pokazuje da vjernici žele pobožno, svečano bogoslužje i prestanak dijeljenja svete pričesti na ruke, kao i prestanak korištenja izvanrednih službenika svete pričesti.

U utorak, Real Presence Coalition (RPC) objavila je rezultate svoje opsežne ankete iz srpnja 2024. kojom se nastoje utvrditi uzroci nedostatka vjere u euharistiju među mnogim samozvanim katolicima u Sjedinjenim Državama.

Istraživanje, provedeno uz pomoć nacionalne tvrtke za istraživanje javnog mnijenja Public Opinion Strategies, dobilo je gotovo 16,000 odgovora, uključujući 14,725 američkih katolika laika iz svih latinskih biskupija u zemlji. Sudionici Nacionalnog euharistijskog kongresa američkih biskupa u Indianapolisu poslali su 780 odgovora.

„Ovo je najveća pojedinačna anketa među katolicima ikada provedena u Sjedinjenim Državama“, rekla je glasnogovornica RPC-a Vicki Yamasaki.

Primjetno je da se istraživanje RPC-a uvelike oslanjalo na praktične katolike, pri čemu je 97 posto ispitanika reklo da posjećuju misu barem jednom tjedno i vjeruju u stvarnu prisutnost Isusa Krista u euharistiji. Većina ispitanika, njih 84 posto, izjasnilo se kao katolici „od djetinjstva“.

Upitani što je najviše pridonijelo gubitku vjere u euharistiju, ispitanici su velikom većinom naveli primanje svete pričesti u ruku stojeći, a gotovo 58 posto reklo je da je to imalo „najveću“ razinu utjecaja.

Također su ukazali na skandal nuđenja svete pričesti javnim grješnicima koji odbacuju katolički nauk, nedostatak poštovanja u nazočnosti euharistije, ležeran stav prema euharistiji od strane klera, neuspjeh u katehizaciji vjernika i premještanje tabernakula od središta svetišta.

Više od 71 posto ispitanika ocijenilo je da „sodomitstvo u svećeništvu“ također ima „glavnu“ ili „najveću“ razinu utjecaja na pad vjere u euharistiju.

Većina je također rekla da su korištenje izvanrednih službenika, zamjena sakralne glazbe suvremenom glazbom, ukidanje bogoslužja ad orientem, uklanjanje oltarskih ograda, neodržavanje euharistijskih događaja poput klanjanja i procesija, opadanje ljepote u crkvenoj arhitekturi i liturgiji, gubitak šutnje i kriza svećeničkog zlostavljanja imali „veliki“ ili „najveći“ utjecaj.

Real Presence Coalition, grupa istaknutih katoličkih ličnosti koja uključuje biskupa Josepha Stricklanda, biskupa Athanasiusa Schneidera, oca Donalda CallowayaMIC i izvršnog direktora LifeSiteNewsa i suosnivača John-Henryja Westena, primijetili su da su ispitanici izrazili zabrinutost zbog „općeg pada poštovanja tijekom mise, uključujući ležerno odijevanje, glasno pričanje i tretiranje mise kao društvenog događaja.“

Ispitanici su dodatno kritizirali „nepoštivanje“ među svećenstvom, „s izvješćima o svećenicima koji žure s liturgijskim molitvama i ne uspijevaju pažljivo postupati s euharistijom“, te „slabo vodstvo među crkvenim vođama koje potkopava moralni autoritet Crkve izazivajući skandal među vjernicima.“

„Postoji snažna percepcija da su crkveni čelnici, uključujući biskupe i papu, nedosljedni i slabi u podržavanju kanona 915“, koji zahtijeva da se sveta pričest uskrati da bi se otkrili teški grješnici.

„Mnogi ispitanici izrazili su zabrinutost zbog nedostatka poštovanja prema tabernakulu, kao što je izostanak klečanja ili naklona kada se prolazi kraj njega, ležerno ponašanje oko njega i pristup laika“, dodaje se u prezentaciji.

Ispitanici u anketi predložili su brojne preporuke Konferenciji katoličkih biskupa Sjedinjenih Američkih Država (USCCB) o obnovi vjere u euharistiju, pri čemu je glavna preporuka bila poticanje primanja euharistije na jezik klečeći (29 posto). Sljedeće je bilo katehiziranje vjernika, primjerice o transsupstancijaciji i dostojnom primanju (24 posto).

Ispitanici su nadalje poticali biskupe da promiču „veće štovanje euharistije“, na primjer klečanjem, da uklone izvanredne službenike svete pričesti i da uskrate pričest javnim grješnicima.

Mnogi su se također zalagali za povratak na tradicionalnu latinsku misu ili da se učini pristupačnijom i da se obnove tradicionalne prakse poput držanja ad orientem i ograda za oltar.

Preko 20 posto ispitanika bili su isključivi posjetitelji tradicionalne latinske mise, a još 43 posto izjavilo je da je povremeno posjećuju. Oni koji su pohađali latinsku misu obično su bili mlađi od sudionika mise Novus Ordo, „što može odražavati sve veći interes za tradicionalne liturgijske prakse među mlađim katolicima“, prema RPC.

Čak i među ispitanicima Novus Ordo, 65 posto je reklo da radije prima euharistiju od svećenika ili đakona nego od izvanrednog službenika.

RPC je objavila otvoreno pismo američkim biskupima u kojem ih poziva da razmotre rezultate istraživanja prije svoje plenarne skupštine u studenom.

Primanje svete pričesti na ruku postalo je rašireno u cijelom SAD-u od 1970-ih, unatoč tome što je pričest na jezik bila norma za Crkvu više od 1300 godina.

Kao što je potvrdio papa Pavao VI. u Memoriale Domini, koja je biskupima dala dopuštenje da uz odobrenje Svete stolice dopuste dijeljenje euharistije na ruke, praksa primanja svete pričesti na jezik „mora se zadržati … osobito zato što izražava vjerničko štovanje euharistije“.

Primanje euharistije na ruku također značajno povećava rizik od profanacije presvetog sakramenta i neizbježno dovodi do gubitka čestica euharistije, koje mogu pasti na pod ili negdje drugdje.

Kardinal Francis Arinze, prefekt vatikanske Kongregacije za bogoštovlje i disciplinu sakramenata (CDWDS) pod papom svetim Ivanom Pavlom II. i papom Benediktom XVI., potvrdio je da je primanje svete pričesti na jezik klečeći „poželjan oblik“.

Godine 2018., tadašnji prefekt CDWDS-a kardinal Robert Sarah kritizirao je primanje svete pričesti na ruku kao dio „đavolskog napada“ na vjeru u euharistiju i pohvalio primanje pričesti na jezik.

Korištenje izvanrednih službenika svete pričesti također je postalo uobičajeno u većem dijelu Sjedinjenih Država, iako Crkva uči da im se može pribjeći „samo iz istinske nužde“.

Izvor