Župa u Calgaryju, u saveznoj državi Alberta (u Kanadi), je najavila da se će sljedeći mjesec, kada krenu sve aktivnosti u župi, svi polaznici stariji od dvanaest godina morati cijepiti ako žele sudjelovati u aktivnostima župe. Necijepljeni će morati pokazati dokaz nedavnog negativnog testa na COVID-19. COVID potvrde? Crkvene vođe moraju biti vrlo oprezni. Korona virus je u post kršćanskom Zapadu razotkrio snažan utjecaj sekularnosti u kojoj se smatra da je fizičko preživljavanje vrhovno dobro. Važno je da se Crkva dobrovoljno ne uključi u jačanje ovog mentaliteta.

Kao što sv. Pavao uči u Poslanici Rimljanima (u trinaestom poglavlju)- moramo poštivati građansku vlast, ali i službenicima izložiti svoje sumnje u pitanjima javne politike. To je još više izraženo kada civilne vlasti rade na očuvanju i promicanju zdravlja. Isus je izliječio bolesne. Tjelesna djela milosrđa zahtijevaju da se pobrinemo za tjelesnu dobrobit svojih bližnjih.

No, poštivanje civilne vlasti nije neograničeno. Kristu je bilo jasno da je naše duhovno zdravlje daleko važnije od fizičkog. Kao što nam Sveto pismo kaže, prikladna briga za naše materijalno blagostanje lako može postati poremećena potraga za bogatstvom. Povećanje pohlepe može biti pogubno.

Naše društvo često potiče pohlepu. Reklamni spotovi pojačavaju našu želju za potrošnjom. Kultura slavnih odražava iluziju da čovjek mora biti bogat da bi bio sretan. Nemilosrdni karijerizam šteti mnogim životima. Svećenici i propovjednici znaju da se moraju boriti protiv ovih društvenih pritisaka. Sa pravom potiču pravilno uređenje pogleda na materijalno bogatstvo koje je podređeno duhovnom blagostanju. To nije lako, i zato vjerske tradicije ističu dobročinstvo. Najpouzdaniji način da se razbije čvrsti stisak pohlepe jest poklanjanje novca.

Evanđelje prosperiteta nastalo je jer prihvaća duh našeg doba i uzdiže materijalni uspjeh. Zamislite još izopačenije iskrivljavanje Evanđelja; primjerice Crkvu koja dopušta samo bogatima da prisustvuju, ili samo onima koji su dokazali svoju financijsku odgovornost pokazujući dokaz da su njihovi računi u potpunosti podmireni.

Sa pravom smo oprezni u našoj borbi protiv bogatstva. Trebali bismo biti jednako oprezni u odupiranju današnjoj vrsti „zdravlja“.

Primamljivost novca postoji već duže vrijeme. U novije vrijeme bliski je rođak pohlepe i ono što neki nazivaju sigurnošću, a ja to zovem pretjeranom opsesijom za zdravljem. To je poremećena težnja za zdravljem, ona koja precjenjuje tjelesnu dobrobit.

Taj poremećaj je očit u našem društvu. Vježbanje je dobro. No većina nas poznaje nekoga za koga mnogi sati u teretani predstavljaju hranjenje taštine o dobroj fizičkoj kondiciji ili predstavljaju odbijanje straha od starenja. Isto tako poznajemo nekoga tko pati od bolnih, čak i paralizirajućih tjeskoba zbog bolesti koje su nerazmjerne bilo kakvom riziku ili opasnosti.

Pokret „trans humanizma“ predstavlja verziju zdravlja koja jasno razotkriva brojne duhovne opasnosti. Zagovornici ovoga pokreta teoretiziraju načine prevladavanja smrti spajanjem našeg identiteta s računalima koja će vječno održavati našu svijest. Ovo zvuči kao znanstveno-fantastična utopija. No, umjerenije vjerovanje u spasenje putem tehnologije sada je uobičajeno. Većina obrazovanog stanovništva u našem društvu inzistira na tome da će nam pravilna prehrana, tjelovježba i medicinske inovacije produžiti život.

Jedan vidljiv znak ovog uvjerenja nalazi se u našem odgovoru na smrt. U mom životu došlo je do dramatične promjene. U mome djetinjstvu muškarci su umirali od srčanog udara u pedesetima. Danas se takva osoba smatra neodgovornom. Suočeni sa svakim tko umre prije osamdeset pete godine, naša prva reakcija je analizirati uzrok, kao da se svaka smrt može spriječiti ranim otkrivanjem, odgovarajućim mjerama opreza i najnovijim tehnološkim intervencijama.

Nema ništa loše u tome da živimo duže. Naše je društvo blagoslovljeno razvojem medicinskih tehnologija koje obnavljaju zdravlje i produljuju živote. Ali mi se zavaramo ako mislimo da te koristi dolaze bez opasnosti, baš kao što nas materijalno obilje našega društva dovodi u iskušenje da postanemo robovi bogatstva.

Što me dovodi do COVID putovnica i potvrda. Ne sumnjam da su cjepiva protiv korona virusa umjereno učinkovita. No, nemilosrdno promicanje cijepljenja je uznemirujuće. Zašto smo toliko zaokupljeni cijepljenjem? Predodžba da cijepljenjem osiguravamo „sigurnost“ drugima je pretjerivanje, jer znamo da cijepljena osoba, čak i ako je zaštićena od najgorih učinaka bolesti, može prenijeti bolest.

Potvrde i „putovnice“ predstavljaju ekstremne mjere. S obzirom na činjenicu da sada znamo da virus ne predstavlja ekstremnu prijetnju, ove mjere ukazuju na to da živimo u društvu u kojem dominiraju neuredne brige o zdravlju i preopterećenost strahom od smrti. Ove preokupacije predstavljaju duhovnu iskvarenost, kao i fiksacija na bogatstvo i ograničenost na ekonomske odnose.

Kada društvo skandira „zdravlje, zdravlje, zdravlje“, kršćanske vođe moraju biti na oprezu, baš kao što to moraju činiti kada kultura skandira „bogatstvo, bogatstvo, bogatstvo“. Zahtijevati COVID putovnice za ulazak u crkvu znači sugerirati da je tjelesno zdravlje najviše dobro. Budući da sekularne institucije promiču zdravlje pod svaku cijenu, crkve moraju biti posebno oprezne da se odupru kušnjama ovakvog promicanja zdravlja.