“Može li slijepac slijepca voditi? Neće li obojica u jamu upasti?” (Lk 6,39)

„Sinodalni put“, konferencija koja se sastoji od njemačkih biskupa, svećenika, redovnika/ica i laika, odobrio je u petak nacrt dokumenta koji potkopava katoličku doktrinu u temeljnim točkama seksualnog morala, nudeći obranu homoseksualnih odnosa, samozadovoljavanja, kontracepcije, građanskog razvoda i ponovnog braka.

Dokument pod nazivom „Živjeti u uspješnim odnosima – živjeti ljubav u seksualnosti i partnerstvu“ vatikanske vijesti opisuju kao „jasno odbijanje takozvanih konverzijskih terapija za homoseksualce“ i kao zalaganje za „homoseksualna partnerstava, kao i ponovno vjenčane, tj. razvedene, kako bi se mogli vidjeti pod Božjim blagoslovom koji je izričito odobrila Crkva”. Međutim, dokument je potvrdio nauk da je sakramentalni brak moguć samo između muškarca i žene.

Vatikanske vijesti isto tako napominju da se dokument „odmiče od radikalne osude masturbacije“.

Dokument je Sinodalni put odobrio sa sto šezdeset osam glasova za nasuprot dvadeset i osam glasova protiv uz pet suzdržanih. Šezdeset devet članova Sinodalnog puta su njemački biskupi. Dok je šezdeset i devet članova Sinodalnog puta iz Središnjeg odbora njemačkih katolika (ZdK), istaknute organizacije katoličkih laika koja ima povijest neslaganja s katoličkim naukom i praksom. Preostalih trideset i sedam članova su izabrani predstavnici njemačkih svećenika, redovnika i redovnica.

Sinodalni put nije objavio niti jedan oblik identifikacije glasovanja pojedinih članova.

Povijest neslaganja Središnjeg odbora njemačkih katolika s Katoličkom crkvom uključuje deklaraciju iz 2015. godine koja je potvrdila blagoslov homoseksualnih zajednica, te studiju koja je zaključila da je osuda homoseksualnosti od strane Crkve pridonijela krizi seksualnog zlostavljanja.

Snažan utjecaj Središnjeg odbora njemačkih katolika (ZdK) pojavljuje se u neobjašnjivoj tvrdnji dokumenta, iznijetoj u preambuli, da je „seksualna etika Crkve isto tako favorizirala zločine seksualnog zlostavljanja u Crkvi. Iskreno molimo za oprost sve ljude koji su patili od posljedica crkvenog učenja o seksualnosti”.

U preambuli dokumenta se isto tako tvrdi da bi „poznavanje humanističkih znanosti“ trebalo biti temelj za osiguravanje „promjene u učenju i praksi Crkve u postupanju s ljudskom spolnošću“. Drugdje u dokumentu su takve promjene okarakterizirane kao različiti oblici „naglaska“ ili isticanja, a ne kao promjena doktrinarnog sadržaja.

Temeljni tekst kritizira osudu kontracepcije od strane Katoličke Crkve i njezino inzistiranje na potvrđivanju reproduktivne funkcije spolnog čina, tvrdeći da većina ljudi učenje Katoličke Crkve o nemoralu kontracepcije vidi kao „nerazumijevanje ljudske spolnosti i kao oblik nametanja“.

Isto tako brani masturbaciju kao otvaranje „mogućnosti fizičkog otkrivanja i doživljavanja samoga sebe“ i doživljavanja „užitka, identiteta i transcendencije“, te tvrdi da homoseksualne odnose „treba uvijek priznati bez rezerve“ ako ih karakterizira „ljubav i suosjećanje”.

Homoseksualna orijentacija ne smije biti „temelj za isključenje“ nekoga od ređenja za svećenika, isto tako se u tekstu tvrdi da homoseksualnost „nije faktor rizika za seksualno zlostavljanje niti bolest“.

Dokument ostaje u obliku nacrta i mora se odobriti drugi put kada se Sinodalni put ponovno sastane početkom 2022. godine prije nego što bude potvrđen. Nakon toga bit će predstavljen Vatikanu na odobrenje, kažu organizatori Sinodalnog puta.

Drugi nacrti dokumenata odobreni za buduću reviziju navodno dovode u pitanje svećenički celibat i podržavaju ređenje žena, za što je papa Ivan Pavao II. rekao da Crkva „nema nikakvih ovlasti“ učiniti, odredivši dekretom 1994. godine „da je ta odluka donesena i da je se svi vjernici Crkve moraju pridržavati”.

Potvrda blagoslova homoseksualnih zajednica napravljena je unatoč opetovanim opomenama pape Franje i njegovih saveznika među kardinalima, koji su upozorili Sinodalni put na pojavu radikalnih odstupanja od katoličkog nauka koje ne podržava niti papa.

Čini se da je dokument izravno proturječan nedavnoj izjavi vatikanske Kongregacije za nauk vjere koja se protivi blagoslovu homoseksualnih zajednica i drugih „partnerstava“ koja uključuju izvanbračne seksualne aktivnosti. Papa Franjo odobrio je deklaraciju Kongregacije, koja se pojavila kao „sumnja“ ili odgovor na pitanje podneseno Kongregaciji, u veljači ove godine.

Na pitanje „ima li Crkva pravo dati blagoslov unijama osoba istog spola?“ Kongregacija je odgovorila „negativno“, objašnjavajući da „nije dopušteno davati blagoslov odnosima ili partnerstvima, čak i stabilnim, koji uključuju seksualne aktivnosti izvan braka (tj. izvan neraskidivog zajedništva muškarca i žene koje je otvoreno životu), kao što je to slučaj sa zajednicama među osobama istog spola“.

Prisutnost pozitivnih elemenata u takvim odnosima, koji se trebaju cijeniti, ne može opravdati te odnose i učiniti ih legitimnim objektima crkvenog blagoslova jer ti pozitivni elementi postoje u kontekstu zajednica koja nije određena planom Stvoritelja“, dodala je Kongregacija u dokumentu, napominjući da bi takvi blagoslovi „predstavljali određeno oponašanje ili analogiju vjenčanog blagoslova zazvanog na muškarca i ženu ujedinjene u sakramentu ženidbe“, te citirajući izjavu pape Franje da „nema apsolutno nikakvih osnova za to jer homoseksualne zajednice nisu na bilo koji način slične ili čak i analogne Božjem planu za brak i obitelj“.

Čini se da vodstvo njemačkih biskupa ne mari puno za potencijalni sukob s Vatikanom. Predsjednik Njemačke biskupske konferencije i predsjednik Sinodalnog puta, biskup Georg Bätzing, je rekao sljedeće: „Raspravljalo se o tekstovima koji nisu samo tekstovi, već snovi izraženi riječima o tome kako želimo promijeniti Crkvu u Njemačkoj. Crkvu u kojoj svi sudjeluju, koja ima rodnu ravnopravnost i koja je u hodu s ljudima”.

Bätzing je navodno nasrnuo na Vatikan prošlog ponedjeljka, prema riječima Franca X. Rocca iz Wall Street Journala, osuđujući „upozoravajuće riječi ili pojašnjenja iz rimske kurije o pitanjima na koja je davno odgovoreno u našem prosvijećenom društvu koje voli slobodu“, i dodajući da je zabrana blagoslova homoseksualnih zajednica izazvala „ogorčenje kod mnogih ljudi“.

Potpredsjednik Sinodalnog puta, dr. Franz Josef Bode, biskup Osnabrücka, pozdravio je završetak ovogodišnjeg zasjedanja Sinodalnog puta kao „odlučujući korak za rastuću sinodalnost“, te izrazio nadu da će odluka Sinode biti uključena u „svjetski Sinodalni put“, te da će uskoro doći do „pravog dijaloga“ s Vatikanom i papom Franjom.

Izvor